De eerste week: Formulieren, Soju en formulieren.. - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Thomas Peppinck - WaarBenJij.nu De eerste week: Formulieren, Soju en formulieren.. - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Thomas Peppinck - WaarBenJij.nu

De eerste week: Formulieren, Soju en formulieren..

Door: Thomas Peppinck

Blijf op de hoogte en volg Thomas

01 September 2015 | Zuid-Korea, Suwon

Vandaag (maandag 31 augustus 2015) ben ik pas 6 dagen in Suwon (Zuid-Korea) en heb al echt ontzettend veel meegemaakt, gelachen en geleerd. Om de hele trip te regelen was een hele klus. Naar den Haag voor een visa, en deze vervolgens ophalen, vaccineren, belachelijk veel formulieren invullen (de Koreanen willen echt alles van je weten) en midden in de nacht opstaan om in te vullen welke courses je wilt gaan volgen..

De vliegreis begon op maandag 24 augustus vanuit Damsco (Amsterdam). Nadat ik afscheid had genomen van mijn lieve ouders en zusje. De vlucht ging naar Helsinki en verliep vlekkeloos, op Helsinki moest ik twee uur wachten en vervolgens vloog ik in 9 uurtjes naar Seoul. Tijdens de vlucht had ik geen oog dichtgedaan maar sprak ik met de Deense buurman. Uiteraard moest ik in het vliegtuig weer formulieren invullen, echt belachelijk, ze weten nu echt alles over me. Toen ik het land in kwam werden er vingerscans en een gezichtscan gemaakt. Vervolgens werd ik hartelijk ontvangen door een paar Koreanen van de Ajou University, waar ik de komende tijd vertoef. Daar kwam ik erachter dat er zo’n 7 andere van dezelfde universiteit in hetzelfde vliegtuig hadden gezeten. We werden in een luxe bus gezet op weg naar de enorme campus. In de bus kwam ik aan de praat met een Pool die studeert in Madrid, Wojciech, natuurlijk over voetbal en zaken daaromheen.

Toen we aankwamen op de campus moesten er eerst de nodige formulieren ingevuld worden. Je wordt er echt gek van. Vervolgens kon ik mijn kamer in. Het is allemaal zeer netjes. Ik deel mijn kamer met een Koreaan die amper Engels spreekt en de hele avond multifunctioneel gamed op zijn telefoon en tegelijkertijd op de laptop League of Legends (ofzoiets) speelt. 30% van de jongens hier speelt dat spelletje en in de stad zijn hele PC rooms ingedeeld met 100 pc’s waar allemaal gasten dat spel spelen… ik kiekte mien ogen uut!

Dezelfde dag (van aankomst) heb ik samen met Wojciech het stadion van Suwon Bluewings Samsung bezocht en een rondje gelopen door Suwon. Toen we terugkwamen op de campus heel veel nieuwe studenten ontmoet van over de hele wereld, van Finnen tot Oezbeken en van Canadezen (met mond, ongelofelijk: check SouthPark) tot aan hele gesloten Fransen die alleen maar groeperen met hun eigen soort. ’s Avonds nog ff gechillt met de Pool en een Italiaanse Zwitser, waar ik veel mee omga. Na 36 uur wakker te zijn geweest was de slaap wel welkom, goeiedag..
Na 12 uur geslapen te hebben had ik een dagje om te relaxen. Ik ben toen lekker wezen sporten in de sportschool, ondanks dat het hier constant 30 graden is. Op donderdag en vrijdag hadden we introducties met alle internationale studenten. Veel zitten en luisteren naar hoe blij de Koreanen met ons zijn en dat ze ons overal mee willen helpen. Er moest nog veel geregeld worden bij aankomst, wat ook nogal een gedoe was.
Op donderdagavond een potje voetbal gespeeld tegen Duitsers, wij speelde met verschillende nationaliteiten. De Duitsers gingen met 6-1 aan de broek pissig douchen, mehmeh! Je had die koppen moeten zien. Ik als Nederlander liep er natuurlijk te glunderen en ze horen het nog elke dag van me hehe.

Op vrijdagavond was er een welkomstfeest voor internationale studenten met eten, bier en een hoop “Soju”. Soju is een typisch Koreaans drankje. Deze avond was echt gek. Na het welkomstfeest gingen een hoop internationale naar een club. Daarvoor gingen wij (pooltje en ik) naar een restaurant om wat te eten. Toen ik naar het toilet wou, en de toiletdeur open deed stond ik midden in een parkeergarage… ik moest in de parkeergarage naar het toilet, toen ik daar aankwam stonden daar 7 koreaantjes in een klein toiletje te roken in de middle of nowhere. WTF!?

Vervolgens gingen we naar de club. Eenmaal binnen had je de keuze tussen Heineken en Hoegaarden.. Elke Koreaan(se) was zo verlegen in die club, heel maf. Op een gegeven moment was het 6 uur ’s nachts en stond ik in mijn eentje op een podium voor de DJ de boel op te swingen op de muziek van Armin van Buuren, toen ik er erachter kwam dat ik de enige Europeaan binnen was… iedereen had al een tijdje de club verlaten omdat ze niet meer konden. Vervolgens ben ik hem ook maar geboekt en ben ik met een taxi thuisgekomen.

De volgende dag werd ik om 11.55u wakker gemaakt door het Pooltje, we hadden ons ingeschreven voor een trip naar Seoul en we moesten om 12 uur verzamelen. De details bespaar ik jullie. Ik had een goeie hangover en liep de hele dag te lachen met het Pooltje (het Pooltje is btw een stuk groter). Seoul is echt een hele grote en mooie stad. Ik heb het Nationale Museum en een museum over de geschiedenis van de Koreaanse taal bezocht. Vervolgens hebben we kip gegeten in een park en gekeken naar een watershow wat daar gegeven werd. Op zondag lekker gesport en een voetbaltoernooitje gespeeld met 30 internationale studenten (weer gewonnen). Vervolgens Vites gekeken en nog even het stadje in geweest.

Oja, even voor de duidelijkheid, Korea is het Polen van Europa qua drinken. Er liggen hier mensen doordeweeks om 19.00 uur midden op straat helemaal naar de Filistijnen.

De school is tof, heb een aantal hele toffe courses zoals Taekwondo, Business English en Management en Information Systems. De komende dagen ga ik erachter komen wat mijn andere courses inhouden.

Al met al is het hier helemaal fantastisch en heb ik het ontzettend naar mijn zin. Ik heb echt een hoop toffe mensen ontmoet en dat zullen er alleen maar meer worden! Ik lach me dagelijks wezenloos en leer ontzettend veel over culturen, taal en verschillende persoonlijkheden. Slapen gaat alleen nog een beetje moeizaam, ik denk dat ik te enthousiast ben ofzo :p naja het zal jullie niets verbazen denk ik ;). Er worden in ieder geval veel vuurtjes gemaakt boys (inside grapje).

Opvallendste indrukken:
- Koreanen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Ze lachen constant (je bent hier geen moment chagrijnig) en zowel de heren als dames zijn ook erg verlegen. Wat je soms in gekke situaties brengt.
- Eten is pittig maar ontzettend lekker! ‘T is altijd iets met rijst.
- Er is overal en altijd reclame om je heen.
- Om half 8 is het al donker.
- Prullenbakken kennen ze hier niet...

  • 02 September 2015 - 22:24

    Arthur Peppinck:

    vreselijk leuk dat je zo naar de zin hebt. Het blijkt dat je je dus goe d kan aanpassen aan de omstandiheden.
    Ook fijn dat je niet ziek bent geworden.
    De eerst week is de kans het grootst.
    Ik wens je veel leerzame momenten en vooral ook veel plezier.
    Het is je gegund.
    Overigens leven wij allemaal vanuit hier mee, en zo'n reisverslag helpt daarbij.

  • 04 September 2015 - 16:09

    Margo Rutten:

    Hallo Thomas..

    Wat een geweldig verhaal.
    Je heb al heel wat mee gemaakt .
    Meer dan wij hier .Ha Ha .
    Fijn dat je zo goed kan opschieten met iedereen.
    En dat je reis ook goed was.
    Geniet er lekker van jongen.
    Wij blijven je volgen .

    Groetjes van Joep Margo Joost en Jelle..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Op dit moment verblijf ik in Suwon (Zuid-Korea) voor een minor aan de Ajou University.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 5785

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 Januari 2016

Studie in Zuid-Korea

Landen bezocht: