Voetbal, de universiteit is gestart en pipa-room - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Thomas Peppinck - WaarBenJij.nu Voetbal, de universiteit is gestart en pipa-room - Reisverslag uit Suwon, Zuid-Korea van Thomas Peppinck - WaarBenJij.nu

Voetbal, de universiteit is gestart en pipa-room

Door: Thomas Peppinck

Blijf op de hoogte en volg Thomas

09 September 2015 | Zuid-Korea, Suwon

Zo, hupsakee, ik zit nu alweer twee weken in het plezante Korea. De tijd vliegt hier in ieder geval razendsnel. Met mij gaat het nog steeds ontzettend goed! Ik heb het hier heel erg naar mijn zin, en heb weer genoeg meegemaakt om een verhaaltje te typen.

De campus waar ik verblijf is erg groot, het bestaat uit ongeveer 40 gebouwen, en dat zijn geen kleintjes, er staat zelfs een gigantisch ziekenhuis (met heli, coolding) op het terrein. Ik heb 5 dagen in de week school in verschillende gebouwen, het was even zoeken maar ik heb alle lokalen gevonden. Er zijn veel goedkope eetgelegenheden op de campus. De maaltijden bestaan uit rijst, rijst ennn rijst… naast de rijst ligt er dagelijks een lekker stukje fareke of kippie bij. Het eten hier is over het algemeen goed. Vooral in de steden kun je overal goede voeding krijgen, zoals rijstburgers. Een rijstburger is broodje hamburger/ kip teriyaki/tonijn alleen is het broodje geen brood maar ….. rijst. Daarnaast hebben ze hier fantastische gemarineerde en pittige kip!
Overigens is het eten met Koreanen niet het smakelijkste wat je je voor kan stellen. Ze smakken ontzettend (zit in de cultuur) maar ondanks dat is het gezellig! Iedereen is zeer beleefd en erg geïnteresseerd in o.a. onze cultuur!

Ik volg op dit moment 7 vakken waarvan 6 interessant, verstaanbaar en leuk zijn. Vakken als cross-culture management, Business English en Koreaanse taal zijn echt gruwelijk. Maar één vak gaat echt nergens over: de Koreaanse historie, niet zozeer de historie maar de docent die een ontzettend saai verhaal loopt te verkondigen in onverstaanbaar Engels (volgens mij is het Koreaans) wat ik zwaar irritant en vervelend vind. Deze les ga ik vanaf nu niet meer volgen (ik heb gelukkig de ruimte om 1 course te laten vallen). Helaas kennen ze in Korea ook huiswerk….

Ik ben er nog niet achter of het hier gebruikelijk is, maar in een aantal lessen liggen er 3 of 4 Koreaantjes de gehele les te slapen. De docenten zeggen er gedurende de les helemaal niets over, in Nederland is dit onmogelijk (check hoe we hier in NL mee omgaan: https://youtu.be/XhbGGTfZGrc). Ik moet er elke keer weer om lachen, ze komen fit binnen en na 7 minuten ligt de eerste al met zijn hoofd op de tafel. Tijdens de les zeggen de Koreaantjes ook helemaal niks, vragen stellen doen ze ook amper tot niet.. zit schijnbaar in de cultuur. Vrij indrukwekkend.

Gisteren heb ik mijn eerste les Taekwondo gehad, echt heel tof. Zowel de sport als het spreken is handen en voeten werk.. maar we begrijpen elkaar!

Vorige week ben ik met een vrij grote groep internationale studenten naar de kwalificatie wedstrijd Korea tegen Laos geweest. Ik heb me dood gelachen daar. Bij binnenkomst zijn we bij de “fanatieke” aanhang gaan staan. Eén boy met een megafoon en vrouwen die op trommels slaan probeerde de sfeer er een beetje in te krijgen. Helaas lukte dat maar met een beperkt groepje mensen, waaronder ons. De Koreanen vonden het prachtig dat wij mee stonden te zingen. De melodieën kwamen rechtstreeks uit de kerk (ma en oma, jullie zouden gaan stralen als jullie dit zouden horen).

Op een aantal plekken, waar het niet zo toeristisch is, lijk je soms wel wereldberoemd. Mensen kijken je vol ongeloof aan en sommige meiden willen een hand of foto van je en beginnen te schreeuwen als gillende keukenmeiden. Tijdens de wedstrijd wou zelfs een Koreaanse politieagent met ons op de foto, onbegrijpelijk natuurlijk.
De wedstrijd eindigde in 8-0 voor Korea. Het niveau van Laos is te vergelijken met het bierteam Ruurlo 5. Ik denk eigenlijk dat wij het nog beter hadden gedaan op onze brakken zondagmorgen.

Na de wedstrijd vervolgde we onze trip naar Seoul, om daar te gaan stappen, in een taxi met een knettergestoorde taxichauffeur. Taxi’s kosten hier overigens niet veel vergeleken met NL: € 13,00 pp voor meer als een uur en de taxichauffeur doet er alles voor om zo snel mogelijk op de eindbestemming te komen. Oprit af, oprit op om zo 10 auto’s in te halen en 130 rijden op plekken waar je 60 mocht. Wij (Pooltje, Wojciech; ItaliaanseZwitser, Claudio & Finse-jager, Juho) zaten in die tussentijd te genieten van biertjes en Soju.
Als je om 7 uur ‘s ochtends niet helemaal nuchter meer tussen mensen staat die op weg zijn naar het werk kun je wel zeggen dat het een geslaagde avond was. Er was overigens ook een Nederlandse DJ en we waren met een groep van 15.

De volgende dag, vrijdag, een aantal uurtjes geslapen en met de nodige koffie een lesje gevolgd. Vervolgens eventjes gesport om vervolgens naar het nieuwe fenomeen “pipa-room” te gaan, pipa betekend Fifa, ze kunnen hier de “f” niet uitspreken. Naast PC rooms zijn er ook console rooms met grote Samsung screens en Playstation 4’s. De hele dormitory is gek van voetbal en dus ook Fifa dus werd er onderling gestreden. Ennn opnieuw werden de Duitsers geslacht door de Nederlandse Peppie. Tevreden en als en kampioen verliet ik 6 uur later de pipa-room.

De volgende dag gingen Claudio en ik ontbijten op zijn Koreaans met twee Koreaantjes. De tafel was 20cm hoog, en de bedoeling was dus dat je zonder stoel moest eten. Het zitten was vrij pittig voor mij, maar het eten was goed (ik zou niet weten wat ik naar binnen heb gewerkt). Vervolgens hielpen de Koreaantjes ons met het bestellen van eiwitten, want wij kunnen de Koreaanse tekens nóg niet lezen. Vervolgens was het de bedoeling om met z’n vieren (Pooltje, ItaliaanseZwitser en Fin(nish)) naar Seoul te gaan, maar we belanden opnieuw voor een paar uur in de “pipa-room” (2vs2)… dit is echt een hemel voor de Fifa-spelers. Er wordt me een partijtje gescheld en geschreeuwd binnen, goeiedag!

Uiteindelijk zijn we een prachtig park met hele mooie meren gaan bezoeken in Suwon. Ook in dit park is geen enkele vuilnisbak te vinden. Ondanks dat is het ontzettend schoon. We zijn even wezen kijken bij een Jazz festival en vervolgens wouden we wat gaan eten.
Na een lange zoektocht hadden we een supermarktje gevonden, wij wouden graag kip eten. De attente meid achter de kassa wou dat wel voor ons bestellen. In Korea kun je echt alles bestellen en laten bezorgen, McDonalds, KFC, BurgerKing alles.. Vervolgens wees ze ons een tafel en wat stoelen aan om te kunnen gebruiken. We pakte deze en zetten het midden op een parkeerplaats, soms moesten we aan de kant omdat er en auto langs kwam. 10 minuten later kwam de scooterkoreaan met de kip.

Vervolgens gingen we huiswaarts en wouden we een taxi bestellen omdat de Duitser MarciMarci (echte naam Marcel, maar ik vind MarciMarci passender) een gekneusde voet had. Er was geen taxi te zien dus we vroegen het de eerste beste Koreaan, bleek er vloeiend Engels uit te komen. Na 2 minuten in shock naar hem te staan staren zei hij ons dat hij ons wel weg wou brengen als we met z’n alle op de achterbank wouden. Voor ons was dat geen probleem. Kwam meneer (zelfde leeftijd als mij) met een dikke Mercedes met alles erop en eraan voorrijden. Vervolgens met hem en z’n vriendin nog wat genuttigd in een café en ook deze informatieve en gekke avond eindigde pas laat.

Op zondag uitgeslapen en na een kop Nederlandse koffie vervolgens weer in de pipa-room beland. Tja, dit is toch echt cultuursnuiven in Korea want die gasten (ook mijn kamergenoot) spelen hier non-stop spellen op de pc. Na het diner een rondje gelopen met Claudio omdat we nog wat geks wouden meemaken. En dat gebeurde alweer, het wordt zowat normaal. Eerst een Game-room waar allemaal Koreanen staan te rammen op knoppen waar gigantische herrie qua muziek uitkomt. Daarna liepen we langs een café en zagen we een voetbalwedstrijd (Zuid-Korea U17 vs. Brazilië U17) en schoot Claudio hem te binnen dat er een toernooitje was in het World-Cup stadion vlakbij onze universiteit. We twijfelde geen moment en gingen naar het stadion. Daar aankomend kun je als buitenlander gewoon door de poorten lopen, de security vraagt of je tickets hebt, maar als je zegt dat je uit Nederland komt zeggen ze: “Ooooohhhh” en voor de rest vinden ze het prima. Helaas was de wedstrijd Korea – Brazilië afgelopen, maar Kroatië u17 – Nigeria u17 stond op het punt van beginnen. Er was amper publiek. We hebben het hele stadion rondgelopen en de volledige wedstrijd plus uitreiking bekeken.

Het was weer een prima weekie, alles begint een beetje normaal te worden. Ik kijk niet echt meer op van alle reclame overal en de gekke momenten die hier plaatsvinden (maandagmiddag 13.00u een dronken Koreaan op straat ofzo). Ik kan al een aantal basis woorden Koreaans, wat ze hier ontzettend respecteren.

Opvallendste indrukken:
- Hoe houden ze het park zo schoon zonder vuilnisbakken;
- Sommige plekken zijn echt een zooitje, en andere plekken echt prachtig;
- ’t Leven zonder vuilnisbakken is serieus zwaar irritant;
- Er bestaat geen dag dat je hier niet iets geks meemaakt, je bereid je er al op voor;
- Op sommige plekken voel je je als westerse echt heel erg beroemd.

  • 09 September 2015 - 07:53

    Mo:

    Thomas..

    Goed bezig kerel veel plezier daar. Ik heb je blog gelezen een met een grote glimlach.

    Groeten

    Mo

  • 09 September 2015 - 19:10

    Margo:

    Hey Thomas..


    Wat een geweldig verhaal weer.
    Tegen de tijd dat je weer naar huis gaat , zul je wel gewend zijn aan die SMAKKENDE mensen .
    Kun je een keer bij ons komen eten ,valt het niet zo op als wij dat ook doen.
    Maak veel plezier jongen.


    Groet uut Gendt

  • 10 September 2015 - 22:31

    Jh:

    Hallo Thomas

    Wat een indrukken , allemaal.
    Ik zou niet meer aan leren toekomen, als ik daar zou zijn.
    Mocht je in jan/febr bij ons komen eten dan maakt Hans graag nassi voor je of roerbak spruiten.
    Aan jou de keuze !!!!!

    Tot het volgende verslag............Jannie

  • 11 September 2015 - 22:06

    André Kasteel:

    Hé Hallo Thomas leuk om jouw belevenissen te lezen in Korea.
    Geniet van al jouw ervaring daar.
    Succes en tot ziens in Deurne
    groetjes André Kasteel



  • 11 September 2015 - 22:07

    André Kasteel:

    Ik bedoel natuurlijk Reurle

  • 26 September 2015 - 19:26

    Cor En Everline:

    Hoi Thomas,

    Nog steeds naar je zin daar? Je beschrijft de dingen daar levendig, zien het zo voor ons. Benieuwd naar je volgende verslag. Geniet van je verblijf daar!!

    Cor en Everline

Tags: suwon, gek, korea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Op dit moment verblijf ik in Suwon (Zuid-Korea) voor een minor aan de Ajou University.

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 5780

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 Januari 2016

Studie in Zuid-Korea

Landen bezocht: